Pages

Saturday, September 18, 2010

Rentetan perjalananku sebagai Pejuang..

Hari ini merupakan hari terakhir utk aku bersama Ayah setelah hampir 2 minggu aku pulang beraya.. Berat rasa hati ingin meninggalkn ayah sendiri mengurus diri.. Namun demi sebuah perjuangan mencari Ilmu ALLAH aku gagahi jua...Seorang demi seorang abg dan kakak ku pergi meninggalkan daerah ini..Tinggalakn buat sementara waktu untuk meneruskan kelangsungan hidup seperti biasa.. Masing2 ada tanggungjwb masing2..Itulah kehidupan..Kehidupan yang tidak mampu berjalan seperti yang kita inginkan..

Kesunyian di rumahku ini membawa tangan ku untuk menyusuh ayat-ayat cerita kehidupan..membuka kembali kenangan 2 tahun yang dulu..Aku seperti orang lain..menanti dan mengharapkan untuk menginjak ke menara gading..Belajar dan mencari ilmu ALLAH yang amat luas ini.. Namun aku tidak seperti mereka..mereka menerima tawaran dengan senyuman tapi aku tidakk..air mata kesedihan aku curahkan..Ya Tuhan kenapa aku perlu di campak sejauh itu...Jauh nun di bumi kenyalang yang tak pernah aku terfikir utk kesana..

Aku tinggalkan daerah kelahiranku..aku tinggalkan ayah sendiri..berat untuk kaki melangkah..namun aku seperti dipaksa untuk melangkah pergi....

Baru ku mengerti susahnya hidup sendiri..susahnya untuk aku lakukan sendiri semua perkara..aku mula mengenal hiburan di alam kampus..aku ingin mengubat kesedihan dan kerinduan dengan cara berhibur..sedangkan jauh di sudut hatiku mula menolak apa yang aku lakukan..aku lupa kenapa aku dicampak di bumi sarawak ini..
Setiap hari setiap saat aku hanya terfikir "kenapa aku disini?"aku tidak mahu disini"aku mahu pulang"..
Akhirnya aku jatuh jua..Jatuh hingga membuatkn aku tersungkur..
Barulah mataku mula celik kembali...telinga ku mdengar kembali..setiap persoalan yang kerap ku tanya mula menemui jawapan.."Kenapa aku disini"....aku disini kerana ALLAH inginkan aku di tarbiyah di sini...
"Aku tidak mahu disini"....ya aku tidakk mahu disini Namun ALLAH MAHU aku terus ditarbiyah disini..dan keinginan hatiku "ingin pulang" sudah terjawab..aku tidakk boleh pulang segera..kerana bumi kenyalang memerlukan aku..kalau TIDAK aku..siapa lagii..
Jawapan yang ku temui itu telah menutup segala persoalan yang timbul....aku mengetahui apa ertinya untuk aku terus berada disini..menikmati udara tarbiyah...memerahkan sedikit keringat untuk perjuagan yang jarang orang ingin memikul bebannya.Aku tahu..aku seorang pejuang yang amat lemah..hanya sedikit sahaja keringatku tumpahkan untuk islam disini..namun bagiku tidak kira lah sekecil mana pun pengorbananku untuk perjuangan asalkn ia ikhlas kerana ALLAH..
kini hari2ku ku isi untuk terus berada dalam tarbiyah fizikal dan mantal dr ALLAH...ALLAH lah yang banyak membina kekuatan dalaman aku..biar rebah berulang kali asal aku tidak pernah lupa untuk bangkit..
aku tidak pernah memandang ujian itu sbg satu kezaliman Tuhan namun ujian itu lah yang mentarbiyah aku untuk menjadi sekental hari ini...
Hari semalan merupakan pengajaran untuk hari ini dan bekalan untuk hari esok..Tiada masa untuk kita berpangku tangan dan berehat sedangkan perjuangan mencari ilmu ALLAH dan perjuangan menegakan agama ALLAH memerlukan sepenuh keringat kita..
     "PELAJARAN nombor 1 namun PERJUANGAN menegakkan agama ALLAH bukan nombor 2"
bergerak lah ia biar seiring dan sejalan..

sekadar itu sahaja perkongsian hidupku ini..
sekian wasalam....
aku sayang kamu..

1 comment:

  1. atie suka baca tulisan akak...teruskn pjuangn..moga akk slalu mdpt kkuatan dari Yang Maha Esa...salam ukhwah fillah..

    ReplyDelete