Pages

Wednesday, May 11, 2011

Kasih Ibu Yang Terus hidup di hatiku

assalamualaikum dan salam seharum syurga ALLAH..

Alhamdulillah sehingga saat ini, saya masih diberi nafas dan kekuatan untuk teguh berdiri di medan dunia. Terlalu banyak ujian, rintangan dan cabaran yang memerlukan kekuatan untuk menghadapinya. Kadang-kadang kaki terasa berat untuk melangkah, kepala sudah berat menanggung, jiwa sudah mengaku kalah untuk terus berdiri menhirup udara tarbiyah ini. Namun kerana kudrat yang diberikan oleh ALLAH telah membuatkan ku terus meraba-raba mencari redhaNYA.. Tidak saya lupakan jasa dan pengorbanan insan yang bernama "Mak" telah membuatkan saya tumbuh membesar dengan roh kekuatan yang disuntik sekian lama.

Kiranya hampir 3 tahun saya memanggil nama "Mak" tanpa saya mendapat jawapan. Namun saya tidak pernah berputus asa untuk terus memanggil nama itu.. Tidak pula saya merasa penat dan kecewa. Mungkin tangisan di malam hariku, mungkin memanggil tanpa jawapan itu adalah hiburan bagiku. Mungkin jua perbuatan itu nampak seperti orang yang kurang akal @ gila namun itulah hiburan bagiku.. Biar lah apa pun yang hendah di fikirkan oleh orang lain, tetapi itu lah kekuatan bagiku...

Setelah sekian lama saya menyepi dari menulis.. Hari ini saya terpanggil untuk menuliskan sesuatu di sini.. Kisah insan yang sentiasa di hatiku. Hampir 3 tahun saya mengumpul kekuatan untuk menulis tentang insan ini..Bukan kerana kasih sayang yang kian pudar namun saya yang lemah untuk menyulam ayat-ayat terbaik buat dia..

Melihat kembali saat saya mula meningkat remaja, saya mendengar  kawan-kawan sekelas saya sibuk bercerita tentang sambutan dan ucapan hari ibu...Tapi difikiran saya terbayang sesuatu yang jauh kehadapan. Saya ingin berikan sesuatu yang lebih dari ucapan dan sambutan buat insan yang banyak berjasa buat saya. Saya ingin mak tahu yang saya terlalu menyanyaginya... Namun saya menanti saat itu bila usia saya berada di universiti..Saya fikirkan saya mampu melakukan sesuatu yang mampu membuat mak tersenyum bangga..
Namun segalanya tidakkk dapat saya lakukan ....saya merasakan bahawa saya orang yang paling menyayangi mak,Tapi saya silap..ada Zat yang lebih menyayangi dia..

Segala yang saya inginkan tidak dapat saya laksanakan.. Walaupun mak pergi sebelum mendapat penghargaan itu namun saya tetap berasa puas..Tangan saya yang pernah mak kucup ketika kecil dulu sempat berbakti untuk membantu kelangsungan hidup mak saat kesakitan itu datang.. Saat itu saya lihat mak insan yang paling tabah..Sentiasa bersangka baik dengan ALLAH..Sentiasa Redha dengan setiap pemberianNYA..

Saat mak mula diberi hayat mak tidak pernah hidup senang...Sehingga lahirnya putera puterinya, mak tidak juga hidup senang.Mendahulukan keperluan anak-anak lebih daripada keperluan sendiri, Berjaga malam untuk membungkus nasi lemak, bersusah payah menahan kesakitan untuk memperjuangkan hak anak-anak...
Itulah sebahagian daripada pegorbanan mak....

Saat kami mula meningkat dewasa, hidup semakin sempurna..Anak-anak yang tahu tentang tanggungjawab telah membuat mak tersenyum.. Tetapi senyumnya tidak lama, Kesakitan demi kesakitan datang bertandang..Kadang2 mak boleh berjalan,Kadang-kadang mak hanya mampu merangkak, Kadang2 mak hanya mampu terbaring lesu..Namun mak tidak pernah sesaat lupa mengalungkan kalimah syahadahh...
saat itu air mata ku tidak henti menangis..Jika diberi pilihan saya ingin menanggung semua rasa yang dirasa oleh emak....

Sesakit mana pun, mak masih mampu tersenyum, masih mampu memasak makanan kesukaan saya..Masih mampu setia menanti kepulangan saya dari sekolah.. Ya Tuhan, terasa amat berat penderitaan ini,....Saya belum puas menghirup kasih dan belaian mesra makk.Rasa selamat dan tenang dalam dakapan mak...

Perjalanan hidup masih diteruskan...biar pun Mak sudah berjalan jauh meninggalkan ku..Namun saya masih merasa hangat belaian dan dakapan mesra. Masih merasa doa yang pernah panjatkan untuk ku....

YA ALLAH,ku mohon agar mengasihani mak ku seperti dia mengasihaniku swaktu kecil, Janganlah mak dihukum kerana dosaku, berikan mak ku syafaat dan tempatkan dia di SYURGAMU...

Al-Fatihah buat ibuku-HAMINAH BT IBRAHIM-

No comments:

Post a Comment