Pages

Friday, September 24, 2010

tArBiYaH CiNtA

Assalamualaikum..
Salam kembara di bumi tarbiyah aku ini.. Hari ini ku meniti lelah sebuah perjalanan yang amat panjang.. Terasa penatnya sepanjang perjalanan ini...Luka semalan terasa pedih kembali..luka hari ini masih berdarah..Inginku ubati luka-luka itu dengan segera..Agar aku bisa tersenyum dan dapat meneguk sedikit rasa bahagia.. Namun aku perlukan masa untuk bangkit setelah jatuh buat kali kedua di denai yang sama.

Meniti kembali saat pertama ku mengenal sayang daripada sang kumbang.. Saat yang teramat indah kurasakan itu..Bukan mudah untuk aku memberi..bukan mudah untuk aku menerima cinta namun aku juga manusia..memiliki fitrah yang sama spt yang lain..dalam beribu hanya satu yang bisa menarik hatiku..Dia memang hebat..tutur kata nya amat berhemah dan penuh kesantunan..tidak ada apa yang bisa buat ku merasa sakit bersama dgn Dia..Namun diamnya amat membuat kan aku merasa sakit..Hingga bertahun ku membawa hati ini..penuh dengan rasa sakit.. kenapa dia sanggup melakukan itu..

Namun dalam kesakitan itu aku mula mencari ubatnya.Hanya cinta dr yang mencipta cinta menjadi ubatnya..
"ALLAH tidak akan menghilangkan sesuatu itu melainkan digantikan dengan yang lebih baik"

Benar apa dikata..aku mula mengenal perjuangan..terubat segala rasa sakit ku..aku meniti hari-hari dengan nikmat perjuangan..diriku yang kosong kembali terisi..jiwa yang gundah kembali tenang..hati yang sunyi kembali ceria dengan nikmat perjuangan itu..Terasa berat beban perjuangan itu..tapi seberat mana pun aku sanggup demi kemanisan dan kepuasan yang ku perolehi.. Ini lah nikmat yang paling berharga yang pernah aku perolehi..Ya, ALLAH sudah mengantikan dengan yang lebih baik..jiwa ku mula terdidik untuk menjadi insan yang lebih tabah,,hati ku mula terdidik untuk menjadi hati yang kental...Ya Tuhan aku bahagia hidup begini..
Dalam kepekatan malam..dalam sejuknya dingin pagi...aku mencari nikmat berbeza..aku meratap tangis agar nikmat ini terus bersamaku..aku meminta dan merayu agar aku tidak d uji lagi..kerana ku tahu dalam kekentalan hati masih ada kelembutan yang tersimpan..dalam ketabahan jiwa masih ada kelemahan yang tersembunyi..Itu lahh hakikat kehidupan aku..Dalam kelemah itu aku mula mantafsir betapa aku tidak mampu untuk d uji dengan Cinta manusia lagi..aku tidak mampu..Tapi aku ini siapa untuk berkata begitu????siapa aku untuk menilai hati aku???siapa aku untuk menilai imanku??siapa aku untuk menilai jiwa dan diri aku???
rupanya aku belum mengenal diri ku ini sepenuhnya..


Aku lupa ada zat lebih mengenal aku..lebih tahu tentang diri ku..

"Boleh jadi sesuatau yang kamu benci itu amat baik bagi kamu dan boleh jadi sesuatu yang kamu sukai pula amat buruk bagi kamu..ALLAH mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui"

Yaa Tuhan aku lupa hakikat itu..Engkau lebih mengetahui lebih dari aku ini..
kini dalam kesibukan meniti hari dengan tanggunjwb d jalan dakwah ini aku d uji lagi..Dengan ujian yang paling aku takuti dan aku gerungi...aku teramata takut YA ALLAH.Aku takut aku tidakk mampu..aku takut imanku tidak mampu untuk di uji..
dalam kesibukan menongkak arus ku d uji lagi..dengan ujian yang sama namun caranya yang berbeza. Ujian lagi hebat dari yang sebelumnya..menemui insan yang lebih hebat dr sebelumnya..menemui insan yang cukup segalanya. Aku merasakn pencarian ku selama ini berakhir bila aku  menemui dia..dia yang mempunyai perjuangan yang sama dengan ku..dia yang bisa melentur diri ku..dia yang berhemah dan sabar dengan ku..dia lahh segalanya..ku nampak dia cukup sempurna di mata ku..
tapi siapa kami untuk melawan perancangan ALLAH.. aku redho dengan ketentuan itu..Aku izinkan dia pergi dari hatiku walau pun aku merasa sakit dengan apa yang terjadi..sakitnya amat lahh perit namun nikmat cinta ALLAH  mampu merawat segalanya...Cuma ku memerlukan masa dan hari untuk aku hapuskan segalanya..
biarlah ku sendiri..andai kenangan itu mmapu membutkan aku tersenyum biarlahh kenangan itu terus besamaku..andai harapan itu mampu membuatkan aku bernafas biarkan lah aku hidup dengan harapan yang belum pastii itu....
aku serahkan segalanya pdMU Ya ALLAH..Andai tidak bersama dia lebih baik untuk ku aku rela utk meniti hari yang penuh kesakitan dulu sblm dtg nikmat bahagia......


Segala yang berlaku telah membawa aku kembali pd ALLAH...menempuh jalan yang sukar sebelum menemui nikmat dan kesenangan bisa menjadikan ia lebih berharga,.....
ya ALLAH terimah aku kembali agar aku dapat terus membilang ayat2 cinta berasamaMU....kuatkan langkah ku agar aku mampu utk terus bejalan d jalan penuh ujian ini..periharalah iman ku dan iman dia....
ku mohon ya ALLAH agr sentiasa ada di hati dia agar dia sentiasa berada dlm jalan dakwah itu..


 *Syukran buat yang pernah memberikan aku seteguk rasa bahagia,setitik rasa cinta dan selautan rasa sayang..Aku amat menghargainya..
sekian dr ku
"aku SaYaNg kamu"

1 comment:

  1. coretan ni buat atie tsenyum lg...truskan dgn coretan akak..

    ReplyDelete